5 ژوئن 2023 - تحقیقات جدید نشان داده است که فعال بودن می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، حتی در افرادی که خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند.

این مطالعه به رهبری دانشگاه سیدنی نشان داد که سطوح بالاتری از کل فعالیت های بدنی، به ویژه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید، ارتباطی قوی با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. این یافته ها در مجلهBritish Journal of Sports Medicine  منتشر شد.

محققان گفتند: مطالعه ی ما نشان می دهد که سطوح بالاتر فعالیت بدنی باید به عنوان یک استراتژی اصلی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 ترویج شود.

در این مطالعه محققان به بررسی میزان فعالیت بدنی و نتایج سلامت 59325 بزرگسال ازبیوبانکبریتانیا پرداختند که در شروع مطالعه از شتاب ‌سنج (ردیاب‌های فعالیت که بر روی مچ دست بسته می شود) استفاده می کردند. محققان برای ردیابی نتایج سلامتی این افراد، بطور متوسط به مدت هفت سال آنها را تحت نظارت قرار دادند.

بیوبانک بریتانیا،یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی در مقیاس بزرگ است که حاوی اطلاعات ژنتیکی، شیوه زندگی و سلامتی بیش از نیم میلیون شرکت کننده به صورت ناشناس در بریتانیا است.

اطلاعات این پایگاه شامل نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بود. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد دارای امتیاز خطر ژنتیکی بالا در مقایسه با افرادی که امتیاز ژنتیکی پایینی داشتند، 2.4 برابر بیشتر بود.

این مطالعه نشان داد که بیش از یک ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید در روز با 74 درصد خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با شرکت ‌کنندگانی که کمتر از 5 دقیقه فعالیت بدنی داشتند، مرتبط است. این ارتباط حتی زمانی که عوامل دیگر، از جمله خطر ژنتیکی در نظر گرفته شد، وجود داشت.

یکی دیگر از یافته‌های قانع ‌کننده این بود که در واقع خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت‌ کنندگان دارای خطر ژنتیکی بالا، که در گروه فعال‌تر از لحاظ بدنی قرار داشتند، در مقایسه با افرادی با خطر ژنتیکی پایین که در گروهی با فعالیت بدنی کم قرار داشتند، کمتر بود.

دکتر ملودی دینگ، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار مرکز چارلز پرکینز و دانشکده پزشکی و بهداشت دانشگاه سیدنی، گفت: اگرچه نقش ژنتیک و فعالیت بدنی در شروع دیابت نوع 2 به خوبی ثابت شده است، اما تاکنون بیشتر داده‌ها توسط خود افراد گزارش شده بود و شواهدی کمی در این مورد که آیا خطر ژنتیکی را می توان با فعالیت بدنی خنثی کرد، وجود داشت.

او گفت: ما قادر به کنترل خطر ژنتیکی و سابقه ی خانوادگی خود نیستیم، اما این یافته خبرهای امیدوارکننده و مثبتی را ارائه می دهد که از طریق یک سبک زندگی فعال، می توان با بسیاری از خطرات بیش از حد دیابت نوع 2 مقابله کرد.

پروفسور دینگ گفت: فعالیت بدنی با شدت متوسط حرکاتی را توصیف می‌کند که باعث تعریق و کمی تنگی نفس می‌شوند، مانند پیاده‌روی سریع و باغبانی معمولی.

نمونه‌هایی از فعالیت‌های بدنی شدید شامل دویدن، رقص هوازی، دوچرخه ‌سواری در سربالایی یا با سرعت بالا و باغبانی سنگین مانند بیل زدن و کندن زمین است، همه فعالیت‌هایی که شما را دچار تنگی نفس می‌کنند یا باعث می‌شوند نفس شما به شماره بیافتد.

کمک به تجدیدنظر و تدوین دستورالعمل های بهداشت عمومی

دیابت، یک نگرانی جهانی برای سلامت عمومی است. در سال 2021، 537 میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند. امید ما این است که این مطالعه شواهد و اطلاعات کافی را برای تجدید نظر در دستورالعمل های بالینی و بهداشت عمومی فراهم کند تا بتواند به پیشگیری از بیماری های مزمن به متخصصان بهداشتی، سازمان ها و مردم کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-counteract-genetic-diabetes.html